U živootu je vaažno da ne skidaš ploočice sa zida u kupi-oni!

U živootu je vaažno da ne skidaš ploočice sa zida u kupi-oni!
Snimanje emisije Bijela vrana s Maliračima

Ako postoji antologija dječjih mudrosti, onda ju je zabilježio Mladen Kušec u svom dugogodišnjem novinarskom životnom poslanju. Vjerojatno u Hrvatskoj ne postoji škola koju Mladen Kušec nije posjetio, a tako ni dio Hrvatske koji Kušec nije približio slušateljima Hrvatskog radija u emisiji Zagonetno putovanje subotom ujutro u koju su se javljali slušatelji komentirajući s voditeljima i njegovim gostima. Međutim, svi ga baš više poznajemo kao dječjeg novinara i pisca za djecu.

Nitko kao Mladen Kušec u Hrvatskoj nije ispratio tolike generacije djece u odrasle ljude. Njegove emisije vodile su ga u baš svaki dio Hrvatske, u velike i male škole, vrtiće, na otoke i u udaljena seoska mjesta gdje nikome drugome nije bilo toliko važno naći sugovornike. Kušec je na svim tim mjestima hrabrio dječji duh, tražio neobične, posebne i hrabre u svom postojanju, bijele vrane koje je predstavljao Hrvatskoj. Upravo tako je i nas u Konavlima upoznao, a i mi njega.

U živootu je vaažno da ne skidaš ploočice sa zida u kupi-oni!
Radionica Malirača, Čilipi, 2002. godine

Do njegova dolaska u Konavle potkraj devedesetih poznavali smo ga iz brojnih televizijskih emisija Obrazovnog programa HRT-a gdje je radio od 1963. godine. Starija generacija dobro se sjeća emisija Patuljci pojma nemaju, Hihotići te televizijskih Tonkice palonkice frrr i Bijele vrane. A radioemisije poznaju i mlađi, naročito Bijelu vranu koju slušamo više od 45 godina. Donedavno se u terminima ponedjeljkom i četvrtkom na Hrvatskom radiju moglo čuti Mladena Kušeca kako razgovara sa svježim mladim glasićima na dijalektima iz cijele nam zemlje, u jutarnjem ili onom podnevnom terminu, tik prije odlaska u školu. Pjesma kojom emisija započinje https://radio.hrt.hr/emisija/bijela-vrana/578/ zasigurno se upisala u sva naša djetinjstva i ovjekovječila generacije hrvatske djece.

U živootu je vaažno da ne skidaš ploočice sa zida u kupi-oni!
Malirači na jednom od brojnih izleta

I nije samo Kušec dokazivao da djeca ponekad razmišljaju ozbiljnije od starijih, on je u svojim antologijama zapisa svjedočio promjenjivosti svega u generacijama osim one dječje mudrosti, biti postojanja, potrebe da se u ovom životu igramo, istražujemo, volimo i dijelimo sve što imamo. Iz generacije u generaciju djeca su mu se otvarala u svojim naizgled beskrajnim pričama da bi prekinuli razgovor na i najmanji poziv na igru iz okruženja.

Kušec je bio majstor dokumentiranja i dječjeg novinarstva. Pitanja koja je postavljao svojim malim sugovornicima bila su takva da su otvarala širom i najzatvorenija vrata, pa nije ostajalo ni potrebe ni vremena za kalkulacije. Tajna je bila, kako je sam govorio, u slušanju. Nije dozvoljavao da mu se u razgovorima potvrde vlastite misli, govorio je da imamo dva uha.  Onda je od njih učio, a znao je da je bio na izvoru mudrosti. Znao je da se djecu sluša kao što se čeka nepoznato, ne očekuje se poznato, jer kad poznato čujemo onda smo to i sugerirali, naveli na svoj mlin i na svoje misli, a tu učenja nema.

U živootu je vaažno da ne skidaš ploočice sa zida u kupi-oni!
Malirači

Slušajući djecu onako kako bi trebali slušati jedni druge, stvorio je od njih izvore koji u transu svojeg stvaralaštva ili misiji svoje igre rješavaju sudbine svijeta. Jer što je na kraju taj život, ako ne velika igra i kreacija. A što je sudbina svijeta nego emanacija vlastite sreće na okolinu. Dijelio je drugima dječju mudrost kako je i sam kazivao: Od djece sam naučio ono što sam odrastajući izgubio, pa sam to prenosio ljudima oko sebe. Odrasle je uvijek u svojim djelima i emisijama poticao na traženje onog napuštenog vlastitog dječjeg u sebi. Vjerovao je da tu leži ključ za mir u svijetu i sreću među ljudima.

Za djecu je napisao tridesetak knjiga od kojih su mnoge doživjele više izdanja, čitale se više puta i od djece i od odraslih. Pamtimo njegove pjesme iz udžbenika hrvatskog jezika, čitanki, a i lektire, bio je dio djetinjstva svih generacija od sedamdesetih do skoro danas. Učio nas je upoznavati one čudne i drugačije i naučio nas da su bijele vrane samo bijele dok ih ne upoznamo. Svjedočio je ulaskom tehnologije u dječje živote i govorio da nevidljivi pomagači iz računala i telefona nikad ne mogu zamijeniti stvarno značenje što imamo jedni u drugima. Njega, koji je znao slušati, nije bilo strah da će nas tehnologija otuđiti. Otuđuje nas naša nezainteresiranost i manjak osjećaja za druge, a ne tehnologija.

U živootu je vaažno da ne skidaš ploočice sa zida u kupi-oni!
Mladen Kušec u posjeti izložbi Malirača u Zagrebu

Još smo nešto naučili od Kušeca, a to je kako se voli ova naša Hrvatska. O svakom kutku ove zemlje je govorio sa strasti, Zagreb mu je bio centar svijeta, Velebit čudo koje je izrodilo veliki njegov mitski svijet, pisao je o Istri, Lici, otocima, Slavoniji i Dalmaciji. Premda nije poznato, ili se zaboravilo, Kušec je u Domovinskom ratu na samom početku sam jako stradao. Naime, bio je u ekipi novinara  koja je bila prva žrtva barikada 1991. godine prilikom izvještavanja za Hrvatski radio. Nakon što su ubili policajca Jovića, Srbi su u Korenici uhvatili ekipu Hrvatskoga radija zajedno s Kušecom kojega su pretukli ispred hotela Plješevica, vičući mu da je ustaša. Nasreću, iz turobnog se događaja izvukao živ, oštećenog zdravlja, ali jednako vedrog duha.

U živootu je vaažno da ne skidaš ploočice sa zida u kupi-oni!
Malirači, Zagreb, nastup tekstilne skupine

Od njega se jedino moglo čuti da su mase opasne, i kad su dobronamjerne da su opasne, što je na svojoj koži i doživio, govoreći kako su ga tukli ljudi koji ga ni ne poznaju. Nakon rata nastavio je sa svojim novinarskim radom obilazeći zakutke Hrvatske, i donoseći u njih dah nade i podrške. Svi koji su  se borili za opstanak malih seoskih školi, voditelji i učitelji koji su radili nemoguće, školski vrtovi, izumi, zadruge, uspjesi, a i osobne sreće i tuge zapisane su u arhivi Hrvatske radiotelevizije zahvaljujući Mladenu Kušecu, najvećem sakupljaču i dokumentaristu hrvatskih djetinjstava.